I. WSTĘP
Wychowanie dzieci w głównej mierze należy do rodziców, szkoła daje im wsparcie, promując ogólnie uznane wartości, nie zastępując ideałów wyniesionych przez dzieci z domu rodzinnego. W szkole na wychowanie dziecka mają wpływ wszyscy: koledzy, nauczyciele, sekretarka, sprzątaczki, woźny, dlatego oddziaływania wychowawcze powinny być jednolite i planowe.
II. WIZJA ABSOLWENTA
ABSOLWENT SZKOŁY PODSTAWOWEJ W RUSZOWIE Rozwój intelektualny
- Planuje działania i przewiduje ich efekty
- Jest dociekliwy, korzysta z różnych źródeł informacji
- Potrafi twórczo myśleć
- Zna i rozwija swoje talenty, możliwości i zainteresowania
- Umie organizować pracę własną i zespołową
- Jest przygotowany do podjęcia nauki w gimnazjum
Rozwój emocjonalny
- Potrafi dokonać samooceny
- Poszukuje dobra, prawdy i piękna w świecie
- Stara się akceptować siebie
- Potrafi sobie radzić w sytuacjach trudnych
- Zna i przestrzega zasady moralne
- Zna swoje prawa i potrafi z nich korzystać
- Potrafi określać i wyrażać w sposób asertywny swoje emocje
Rozwój zdrowotny
- Dba o zdrowie swoje i swoich rówieśników
- Potrafi dbać o stan środowiska przyrodniczego
- Aktywnie spędza wolny czas
- Zna zagrożenia związane z nałogami
- Przestrzega zasad higieny osobistej i higieny pracy
Rozwój społeczny
- Identyfikuje się w działaniu ze społecznością szkolną i lokalną
- Potrafi przyjąć odpowiedzialność za powierzone zadania i swoje czyny
- Zna swój region i kultywuje tradycje narodowe i rodzinne
- Dostrzega potrzeby własne i innych ludzi
- Jest tolerancyjny
- Umie właściwie funkcjonować w grupie społecznej
- Potrafi komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi
III. CELE WYCHOWANIA Celem wychowania szkolnego jest pełny rozwój młodego człowieka we wszystkich sferach jego osobowości. W chwili obecnej do priorytetów wychowawczych należą:
- Pomoc w uzyskaniu orientacji etycznej i hierarchizacji wartości;
- Personalizacja życia i odnajdywanie swego miejsca
- w rodzinie
- w grupie koleżeńskiej
- w społeczności szerszej (lokalnej, regionalnej, narodowej)
- Kształtowanie etyki pracy
Celem wychowania jest osiągnięcie przez uczniów określonego zespołu cech i postaw, uwzględniającego konstrukcje osobowe uczniów. Powinien on być przez uczniów znany i akceptowany. Wychowanie nabiera wówczas charakteru wspierania w rozwoju i samowychowaniu, a wychowanek ma szansę wzrastać w zgodzie z samym sobą. Szkoła pełniąc swoją wspierającą funkcję winna odsłaniać przed nim wartości i pomagać je uwewnętrzniać. Aby w życiu młodego człowieka zadomowiły się na trwałe dobro, prawda i piękno musi starać się i szkoła i całe społeczeństwo.
IV. TREŚCI
SFERA ROZWOJU INTELEKTUALNEGO
- wdrażanie do systematycznej pracy umysłowej
- budowanie struktur myślowych
- umiejętność logicznego, precyzyjnego wypowiadania się
- umiejętność poszukiwania informacji
- poznanie swoich uzdolnień i rozszerzenie zainteresowań
- przezwyciężenie lenistwa myślowego
- kształtowanie i doskonalenie technik uczenia się i przyswajania wiedzy
- kształtowanie cech tj pracowitości, wytrwałości, aktywności, rzetelności
Formy realizacji: na wszystkich lekcjach, zwłaszcza prowadzonych metodami aktywnymi, na kołach zainteresowań, w pracy indywidualnej ucznia, udział w konkursach, turniejach.
SFERA ROZWOJU EMOCJONALNEGO
- dzielenie się wrażeniami i przeżyciami
- umiejętność przezwyciężania porażek
- rozpoznawanie swoich mocnych i słabych stron
- kształtowanie wrażliwości uczuciowej, gotowość do poświęceń
- umiejętność oceny własnych zachowań oraz opanowywanie emocji
- umiejętność nawiązywania pozytywnych kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi
- myślenie wartościujące i refleksyjne
- autentyzm działań, otwartość, ufność
- zdolność do głębokiego kontaktu z drugim człowiekiem (więzi koleżeńskie, przyjaźnie)
- kształtowanie umiejętności pracy nad sobą i swoim charakterem
Formy realizacji: w trakcie wszystkich zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem analizy tekstów literackich i autorytetów społecznych. W czasie godzin wychowawczych, w rozmowach nauczyciela z uczniem, w pracach typu organizacyjnego, w działalności samorządowej uczniów, podczas zajęć kulturalnych i rozrywkowych, w koleżeństwie i przyjaźni. Podczas indywidualnych i grupowych spotkań z pedagogiem.
SFERA ROZWOJU ZDROWOTNEGO
- dbałość o higienę ciała i stroju
- dbałość o higienę pracy umysłowej
- profilaktyka zdrowia
- kształtowanie sprawności fizycznej
- właściwe odżywianie się, higiena spożywania posiłków
- bezpieczeństwo w drodze do szkoły, podczas zabaw, wypoczynku letniego
- znajomość substancji szkodliwych dla zdrowia i skutków ich oddziaływania
- pedagogizacja rodziców w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom
Formy realizacji:
- spotkania z lekarzem, pielęgniarką, higienistką szkolną, prelegentami, policjantem, na każdej lekcji, ze szczególnym uwzględnieniem lekcji w-f i godziny wychowawczej, zajęcia rekreacyjne, UKS, w trakcie gier, ćwiczeń terenowych, na zajęciach pozalekcyjnych, na wycieczkach, zebraniach z rodzicami
- podczas indywidualnych i grupowych spotkań z pedagogiem
SFERA ROZWOJU SPOŁECZNEGO
- rodzina, struktura, więzi uczuciowe, reguły i zasady obowiązujące w relacjach z człowiekiem
- kształcenie umiejętności pielęgnowania i kultywowania tradycji rodzinnych
- funkcjonowanie w społeczności szkolnej i klasowej
Formy realizacji:
- imprezy, uroczystości okolicznościowe z udziałem członków rodzin uczniów
- zajęcia integracyjne zespołu klasowego, imprezy klasowe, szkolne, środowiskowe konkursy artystyczne i wiedzowe, wycieczki, zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne prowadzone metodami aktywnymi
- uroczystości szkolne z okazji świąt narodowych i europejskich
- udział w działalności samorządowej, akcjach pro-ekologicznych, charytatywnych, kontrakty klasowe.
V. WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH:
- Liczba uczniów realizujących swoje zainteresowania w szkolnych i pozaszkolnych programach (w stosunku do ogólnej liczby uczniów)
- Liczba uczniów uczestniczących w zdobywających punktowane miejsca w szkolnych i pozaszkolnych konkursach, olimpiadach zawodach,
- Dane statystyczne dotyczące korzystania przez uczniów z biblioteki i czytelni szkolnej,
- Liczba przyznanych uczniom nagród za różne osiągnięcia,
- Fakty świadczące o współpracy uczniów z uczniami innych placówek,
- Prezentacje dorobku uczniów (wystawy, występy..),
- Procentowe dane dotyczące nieusprawiedliwionej absencji uczniów na zajęciach szkolnych (ucieczki z lekcji, wagary) oraz dane o punktualności uczniów,
- Liczba uczniów z wzorową oceną semestralną i końcoworoczną z zachowania,
- Liczba uczniów o nieodpowiedniej i nagannej ocenie z zachowania,
- Rejestr „objawów serca” wśród uczniów (działania społeczne, opieka nad słabszymi),rejestr decyzji i działań samorządu szkolnego,
- Zachowanie uczniów na imprezach masowych w szkole i poza nią ( zawody sportowe, w kinie, teatrze),
- Liczba uczniów o potwierdzonym korzystaniu z używek,
- Rejestr objawów agresji i przemocy między uczniami, liczba zgłoszonych kradzieży (uwagi w dziennikach lekcyjnych i dzienniku pedagoga),
- Zachowanie i wygląd uczniów podczas uroczystości patriotycznych i szkolnych,
- Przypadki agresji uczniów wobec nauczycieli,
- Liczba sygnałów, skarg, interwencji zewnętrznych o nagannym zachowaniu uczniów, o kolizji z przepisami prawa,
- Statystyka pomocy pedagogicznej, psychologicznej, terapeutycznej i wychowawczej udzielanej uczniom,
- Procent uczniów objętych dożywianiem, pomocą rzeczową,
- Liczba wypadków w szkole i na zajęciach organizowanych przez szkołę oraz przyczyny tych wypadków,
- Liczba „incydentów” z udziałem osób z zewnątrz (złodzieje, dealerzy narkotyków),
- Rejestr zajęć prowadzonych metodami niekonwencjonalnymi, przy udziale osób ze środowiska pozaszkolnego,
- Dokumentacja świadcząca o współpracy z innymi szkołami, ilość kontaktów,
- Ilość imprez z udziałem gości ze środowiska lokalnego wobec zaproszeń na imprezy i uroczystości,
- Frekwencja rodziców i innych członków rodzin podczas uroczystości szkolnych i klasowych, ilość takich uroczystości,
- Istnienie lobby na rzecz szkoły w środowisku decyzyjnym i gospodarczym,
- Rejestr szkód spowodowanych przez uczniów, rekompensowanych przez rodziców.
KACZMAREK BOŻENA PITURA MAŁGORZATA ZIĘBA MAŁGORZATA |